Eerste volle dag in Semarang

2 augustus 2017 - Semarang, Indonesië

Mijn eerste echte dag in Semarang ben ik gelijk naar school gegaan om m'n schooluniform te regelen en allerlei andere dingen. Er werd aan me gevraagd door een Engelse lerares of ik klaar was voor een rondleiding dus ik heb natuurlijk ja gezegd. Toen werd ik eerst naar de leraren kamer gebracht en moest ik me aan iedereen voorstellen. Dit gaat niet op de manier zoals bij ons. Je geeft de persoon een hand en als hij ouder is moet je zijn hand naar je voorhoofd  brengen. Dit betekend dat je diegene respecteert.

Daarna werd ik naar een klas gebracht en toen de deur open ging zag je iedereen naar de deur kijken. Toen ze mij zagen begon iedereen te schreeuwen en te juichen en ik stond daar echt van wtf gebeurd er? Het was echt super leuk om dat zo mee te maken want echt iedereen was hyped en toen na een kleine introductie van mezelf zijn we weer weg gegaan. Op naar de volgende klas en weer precies het zelfde verhaal, iedereen begon te schreeuwen en te juichen. Je voelt je dan echt een zo'n famous man. Echt super leuk!!! Aan het einde van de rondleiding kwam ik een sport leraar tegen en heb nog ff met hem gepraat. Later zag ik wat jongens basketballen dus vroeg ik ka Ivan of ik mocht meedoen ivm dat we misschien naar huis zouden gaan en ka Ivan zei dat ik gewoon kon meedoen. Toen ik er naartoe liep schreeuwde de sport leraar naar de kinderen dat ik mee wilde doen en toen heb ik dus mijn eerste basketbal potje gespeeld in Indonesië tegen een hele chille aardige gozer die erg goed was in basketbal.

Later die dag ben ik achterop de motor gestapt van bapak (vader) en zijn we naar een naaister gereden vanwege dat mijn schooluniform op maat wordt gemaakt. We hebben alles opgemeten en de materialen gegeven.

Toen we thuis waren was iedereen er dus ik heb iedereen bij elkaar geroepen en de cadeautjes gegeven. Iedereen vond de zurenmatten en zuurstokken lekker en ze vonden de cadeautjes erg leuk. Vooral Adiba met haar lach smiley. En toen ben ik vroeg gaan slapen omdat ik de volgende dag naar de school zou gaan waar mijn moeder werkt.

1. Sari:
    7 augustus 2017
    We'll Stijn dit is de derde keer dat ik begin on jou iets te schrijven. Ik verlies het steeds. Je bent vandaag begonnen met school. Leuk om eens te zien hoe het leren in een ander land gaat, en wat grappig dat jij de student aan het korfballen het gezet. Zo gaan het nu achter jou noemen. Ha,ha. Geniet en totde volgende brief. Sari.